Besluitvorming zonnepark komt tot climax

Het was een carrouselvergadering vol met argumenten, emoties en scherpte bij alle carrouselleden. Het ging ook echt ergens om. Als eerste het plan om de knip bij Dekkerswald toch uit het plan te halen en alle plannen voor het geheel te laten maken. Het idee was ooit dat de raad een akkoord geeft over de eerste 200 woningen en later (na 2030) over de overige 195 woningen. Echter dit blijkt, zoals de VVD al jaren zegt, praktisch onuitvoerbaar. Ga je dan bijvoorbeeld ook de riolering in 2 splitsen, maar wel aanleggen voor 395 woningen? Leuke kostenpost voor de ondernemer in grote onzekerheid. Vanuit Kernachtig Groesbeek werden wel terechte vragen gesteld over dit voornemen, want de raad gaat hiermee namelijk een eerder besluit terugdraaien en hoe betrouwbaar ben je dan als politiek? Dat is natuurlijk waar, maar als Berg en Dalse VVD willen we graag het hele plan vergunningen en dus zijn we voor deze aanpassing.

Daarnaast stond het bestemmingsplan voor het zonnepark bij Millingen a/d Rijn op de agenda. Hier is uitgebreid de tijd voor genomen, want er waren veel insprekers en ook de carrousel wilde goed kunnen vergaderen. Vanuit de Berg en Dalse VVD hebben veel vragen gesteld over dit plan, over de overeenkomst, over de doelen van het zonnepark, eigenlijk over van alles en nog wat. Het plan loopt inmiddels ook al ruim 6 jaar en komt nu tot een climax. Tijdens de raadsvergadering van 16 mei zal het definitieve oordeel gegeven moeten worden.

Als Berg en Dalse VVD schrokken we de afgelopen weken ook over een heel ander plan dat ook in onze regio wordt gepresenteerd. ABO Wind (een Duits beursgenoteerde multinational en mede eigenaar van het nieuwe zonnepark), heeft eind maart een persbericht de deur uitgedaan dat zij graag 11 windmolens willen bouwen in het Reichswald. Deze windmolens zouden dan ook samen met het zonnepark moeten zorgen voor waterstof die het Duitse net op gaat. Dat laatste zou betekenen dat we ons landschap verpesten, een hoop ellende op onze hals halen en vervolgens niet eens dit mee mogen tellen om aan onze opgave te voldoen. Dat is echt onacceptabel voor de fractie van de VVD en hier zijn we flink op doorgegaan. Na ongeveer 4 keer doorvragen kregen we een mondelinge toezegging dat dit niet zou gebeuren en dat dit ook op papier kwam te staan in een verklaring. We wachten de verklaring in grote nieuwsgierigheid af.

Daarnaast zijn we als VVD tegen het plan, omdat het zonnepark veel te dicht bij de bebouwde kom van Millingen wordt gebouwd, zoals we noemen boven de Eversberg. Dat zorgt er voor dat Millingen wordt benadeeld in eventueel toekomstige uitbreidingsplannen voor het dorp.

Als derde zijn er meer dan 1400 handtekeningen opgehaald tegen dit plan, een enorme hoeveelheid die we als volksvertegenwoordigers niet mogen negeren.

En als laatste vinden wij het hele plan niet realistisch. Het is namelijk pas operationeel in 2029 of 2030 en dan ziet de wereld er weer heel anders uit. De nieuwe landelijke en Gelderse politiek willen dit soort parken in de toekomst niet meer, want we hebben alle agrarische grond hard nodig voor de voedselproductie.

Op 16 mei wordt dit vervolgd.