Koersdocument omgevingsvisie 2.0

Weer werd er in de gemeenteraad gesproken over het koersdocument voor de omgevingsvisie. Alle raadsfracties hebben vragen en opmerkingen mogen stellen en die zijn door de ambtenaar en wethouder beantwoordt en voorzien van een kleurtje. Als VVD hebben we daarbij aangegeven dat de ondernemers nog altijd meer in het stuk moeten terugkomen, want dat is de kurk waar onze samenleving op draait. Dit is o.a. door D66 en de wethouder omarmt. Daarnaast hebben we vragen gesteld over de combinatie natuur en landbouw en dat dit elkaar niet in de weg moet zitten. Dus landbouw mag natuur niet storen, maar visa versa ook niet. Dat betekent dat we, wat de VVD betreft, terughoudend moeten zijn in het aanwijzen van nieuwe natuurgronden in onze gemeente. In dit koersdocument wordt daar nog wel op voor gesorteerd.

Verder hebben we een lans proberen te breken voor het mogen plaatsen van kleine windmolens bij agrariƫrs, zodat die zelfstandig hun energie op kunnen gaan wekken. Hier kwam een discussie uit voort, waardoor blijkt dat we nog niet helemaal klaar zijn met het koersdocument. De wethouder heeft weer wat huiswerk gekregen en na de zomer gaan we verder met dit dossier.