Hoe moeten we de Mallemolen verbouwen?

Gisteren zijn we als voltallige raad en alle fractieleden rondgeleid door de Mallemolen in Groesbeek, om met eigen ogen te kunnen zien wat er allemaal moet gebeuren. De VVD was altijd al overtuigd van de noodzaak tot snel handelen, maar dat is nu ook bij andere fracties doorgedrongen gelukkig. De Mallemolen staat eigenlijk op haar laatste benen, maar is wel het hart van Groesbeek. Er wordt in lesgegeven, er zit een bibliotheek, het theater, vele verenigingen hebben er een thuis en toch krijgen we het als politiek niet voor elkaar om het pand te laten voldoen aan de huidige eisen.

De architect heeft een aantal plannen toegelicht voor de Mallemolen, waarbij de functie van gemeenschapshuis blijft bestaan. Wel zijn er nog wat open eindjes wat betreft de huisvesting van de Maddogs en de fanfare, maar die zijn overkomelijk. De VVD fractie wilt vooral snel aan de slag, elke maand extra vertraging zorgt voor extra onvrede en extra kosten. Daar hebben we de wethouder ook toe opgeroepen en die komt nu met een nieuw financieringsplan, want alles is duurder geworden en dan kan de gemeenteraad daar ja of nee tegen zeggen.