VVD Berg en Dal maakt zich zorgen over extra plekken minderjarige asielzoekers

Groesbeek, 13 juli 2023

De VVD Berg en Dal maakt zich ernstig zorgen over de komst van 60 extra minderjarige asielzoekers naar de gemeente. Op 13 juli is de gemeenteraad bijgepraat over een plan om 60 jongeren te huisvesten in Hotel Erica in Berg en Dal. Met name vanwege het vollopen van het schoolsysteem, waardoor integratie zeer wordt bemoeilijkt, is de oorzaak voor het bezwaar.

“Als je niet het onderwijs en de zorg kunt leveren die deze kwetsbare groep jongeren nodig heeft, moet je het niet doen als gemeente.” Aldus Remco Hammer, fractievoorzitter van de VVD Berg en Dal. Tevens vraagt Hammer zich af of de samenleving nog wel alle vluchtelingen en asielzoekers kan dragen, zowel maatschappelijk als financieel.

In oktober kwamen al 50 asielzoekende jongeren naar de gemeente. Deze zijn gehuisvest aan de Kasteelhof in Groesbeek. Toen zei het COA tegen de gemeenteraad dat er voorlopig geen extra beroep op de gemeente zou worden gedaan. Na 9 maanden is die belofte gebroken.

Daarbij komt dat, door de val het kabinet, de spreidingswet waarschijnlijk niet meer door zal gaan en gemeenten helemaal niet meer verplicht worden om bepaalde groepen en aantallen op te nemen. Hammer: “Andere gemeenten hebben hun deel nog altijd niet geleverd, waarom zouden wij dan nu daar weer voor opdraaien incl. alle kosten?”