Bespreken zonnepark Lagewald

Tijdens de vergadering heeft ons fractielid Stefan van Tol veel vragen gesteld over de participatie van omwonenden bij dit project. Er is middels een informatienota gesproken tussen de raadsleden over de realisering van het zonnepark bij Lagewald in Groesbeek.

Het is een traject dat qua participatie flink wat hobbels heeft gehad en dat traject verdiend zeker niet de schoonheidsprijs. Inmiddels zijn daar goede stappen in gezet en heeft de initiatiefnemer goed geluisterd naar de omwonenden en de diverse andere organisaties. Fraai wordt het nooit en het blijft niet mooi dat er een park in het buitengebied op goede landbouwgrond wordt gebouwd, maar de VVD heeft altijd 3 pijlers in zijn verkiezingsprogramma gezet. Burgerparticipatie, landschappelijke inpassing en een bankgarantie dat het park wordt opgeruimd na 25 jaar.

Aan bovenstaande 3 punten lijkt het park op dit moment te voldoen en dus kan de VVD fractie hier onder voorbehoud wel mee instemmen.

Daarnaast is gesproken over het bestemmingsplan locatie Vijverhof in Berg en Dal, waar weer een aantal wooneenheden worden uitgebreid. U ziet, bouwen, bouwen, bouwen, blijft ons motto.

Als laatste onderwerp stond de regio op de agenda, die met een veel te moeilijk en complex beleidsstuk naar de raad waren gekomen. Gelukkig was er iemand van de regio om het een en ander te duiden, al was dat niet naar tevredenheid voor onze fractie. De VVD is en blijft kritisch op regio samenwerkingen, omdat dit vaak machtige instituten worden, zonder eigenlijk doel soms. Dat willen we ten alle tijden voorkomen.