Nieuw collegeplan 2022-2026

Voorzitter, dank. Dank ook aan de onderhandelaars voor het opgeleverde stuk. Dank ook aan de gespreksleider Jan van Workum voor zijn begeleiding.

Laat ik beginnen met een reflectie op het proces. Een rommelig proces, waarbij de VVD het zeer jammer vind dat de raad zo weinig en zo laat op de hoogte wordt gesteld. Een gespreksleider die niet echt een informateur is. Bijpraat vergaderingen die gecanceld worden, weer ingevoegd, en vervolgens alleen een persbericht wordt voorgelezen. Er wordt even niet gedacht aan het hebben van statuten binnen eigen partijen, waardoor de tijdslijn niet gehaald wordt. Een toegezegde gespreksnotitie die maar op zich op laat wachten en uiteindelijk met het plan samen is rondgestuurd. Het verdiend niet de schoonheidsprijs en het is zeker geen soepele start van een raadsperiode waarin coalitie en oppositie SAMEN op moeten trekken op grote dossiers. De VVD vraagt zich af of dit onervarenheid is in dit proces, of gewoon de nieuwe manier van werken. We zullen het zien. De VVD vind het vooral jammer, want wij staan altijd positief tegen goede ideeën, die in goede samenwerking worden volbracht. En zo staan wij er nog altijd in, dus laten we het houden op een valse start en doorgaan naar de inhoud bij het volgende agendapunt.

Uiteraard gefeliciteerd met het resultaat aan de beide partijen. De VVD is van mening dat het voorliggende plan weinig ambitie, weinig visie en weinig algeheel beeld schetst voor de gemeente Berg en Dal. Laat ik niet alleen slecht nieuws brengen, maar ook positief nieuws. Complimenten voor de concreetheid van sommige plannen, zoals het komen tot een 30km zone op de Steenheuvelsestraat in Leuth. Concreet zijn is mooi, maar waar is het grotere geheel op bijvoorbeeld verkeersbeleid? Denk aan de Van Randwijckweg, de Ooijse Banddijk, de kruising Boersteeg - Cranenburgsestraat - Reestraat. Hoe gaan we die lopende zaken aanpakken? Rode draad bij het lezen van het plan voor de VVD was: Waar wil deze coalitie heen met de gemeente?

Zo had de VVD ook graag meer te realiseren woningen in het coalitieprogramma gezien. Zo ambitieus als men zelf zegt te zijn, is deze coalitie dus ook niet. Dat is jammer, want ambitie geeft richting, ook naar de organisatie, zeker als we die prioriteit hoger legger met hogere doelen. Jammer vinden we ook dat het aanpakken van de regeldruk geen ambitie is van deze coalitie. Met name op dit dossier, maar daar kom ik zo nog op terug. Wij hebben nog 1 vraag over wonen. Hoe staat de coalitie tegenover een eventuele grotere grondpositie voor de gemeente, ook in combinatie met het voorkomen van de verloedering van het buitengebied?

Rondom het thema duurzaamheid heeft de VVD ook nog wat vragen. Uiteraard aan welke randvoorwaarden volgens de coalitie het plan Zebra nog niet voldoet. Door welk hoepeltje moet er nog gesprongen worden? En verder iets wat niet in het plan staat. Hoe staat u tegenover kleine windmolens bij agrariërs, die zo in hun eigen energie kunnen voorzien? Is dit een no go of een kansrijk initiatief?

In de bijeenkomst van 9 mei werd genoemd dat de tekst over knopen doorhakken in het plan is gekomen, omdat die zaken al een poos spelen. Kan de coalitie aangeven waarom bepaalde zaken wel in het plan zijn opgenomen en andere die in het startdocument staan niet? Als de VVD het gepresenteerde startdocument van 21 maart bekijkt en die vergelijkt met het coalitieplan zie ik daar nog al wat thema’s die ontbreken in dit coalitieplan. Ik noem een paar voorbeelden. De permanente bewoning op recreatieparken, het horecabeleid dat samen met alle belanghebbenden eindelijk eens vorm moet krijgen, woningbouw bij het voormalig politiebureau Groesbeek, standplaatsen voor woonwagens, enzovoorts enzovoorts. Er is nu een kleine selectie gemaakt en de VVD is toch heel benieuwd hoe die projecten geselecteerd zijn om deze periode knopen over door te hakken. Het heeft er alle schijn van dat deze coalitie toch niet alle keuzes wil en durft te maken. Jammer wat de VVD betreft, want daarmee gaat de coalitie voorbij aan hun eigen woorden in het plan.

En dan natuurlijk de gemiste belangrijkste beleidsmatige kansen voor deze coalitie die niet beschreven staan. Zo wordt er niet gesproken over toerisme en recreatie, blijkbaar is dit totaal geen prioriteit voor deze coalitie, terwijl dit volgens de VVD de manier is om economische bedrijvigheid te stimuleren. Wel wilt u dan het wijnbouwcentrum een ruimere vergunning geven, hoe past dit in bestaand beleid? Is dit dan ook mogelijk voor de Plack, de Holtheurn en bijvoorbeeld d’n Drul? Of nee, dat viel natuurlijk allemaal onder dat eerder genoemde horecabeleid, waar u geen keuze over zal maken. Weer die willekeur.

Als tweede het economische beleid? U gaat een BiZ inrichten in Beek, en verduurzaming helpen bij MKB. Dat klinkt leuk allemaal, maar gaat u ondernemers ook vooral wat minder in de weg zitten met allerlei regels? Als voorbeeld die u gratis van de VVD mag hebben, het afschaffen van de welstand op een industrieterrein, of de verruimde terrassen structureel maken voor de horeca, zodat zij meer kunnen ondernemen? En hoe gaat u zorgen dat we als gemeente economisch aantrekkelijk worden? Op dit moment is er bijvoorbeeld geen kavel meer te krijgen. De economische visie stamt immer alweer uit 2017, hetzelfde geldt overigens voor de kadernota Toerisme. Volgens de VVD zijn die drastisch aan herziening toe en we zien het gebrek aan ideeën van de coalitie op deze terreinen, dan maar als uitnodiging voor initiatiefvoorstellen.

En als laatste de financiën. Deze coalitie schets dat de OZB niet meer dan trendmatig verhoogd zal worden, welke trend bedoeld u? De inflatie? Of een andere trend. En hoe gaat u dat u dat doen, als u bijvoorbeeld bij het sociaal domein alweer 235 duizend euro structureel wilt uitgeven. Dan heb ik het nog niet over alle andere ideeën die extra geld kosten, zoals de 5 melkertbanen die genoemd staan. Deze gemeente is altijd een zuinige gemeente geweest en laag in de kosten voor de burger. Wat de VVD betreft blijft dit ook zo, sterker nog gaan we dit weer verbeteren.

Voorzitter, ik kom tot een afronding. Al met al heeft de VVD een hoop vragen, een hoop opmerkingen en een hoop aan te merken op dit plan wat gewoon voortzetting is van beleid met hier een daar een kleine twist. Ons idee is dan ook dat deze coalitie vooral op de handen gaat zitten, zonder richting te geven voor de toekomst en dat terwijl dit nu zo belangrijk is. Maar goed, laat ik positief afsluiten. De handreiking van dhr. Weijers heeft de VVD zeker gehoord. Het is een groot voordeel dat de raad naar hartenlust kan bijsturen als ze wilt en, zoals u gewend bent, van de VVD kunt u dat sturen zeker gaan verwachten.