Verplaatsing brandweerkazerne post Ubbergen

Op woensdag 16 februari is er door de veiligheidsregio Gelderland-Zuid een presentatie gegeven over een aantal problemen die het korps Ubbergen ervaren bij de locatie van hun huidige kazerne.

Het grootste probleem is eigenlijk dat het overgrote deel van het vrijwillige korps op dit moment woont in Ooij, de verwachting is ook dat dit in de toekomst zo zal blijven. Dat betekent dat zij vanuit Ooij eerst naar Ubbergen moeten rijden en dan pas kunnen uitrukken naar het incident. Hierdoor halen zij dikwijls de 10 minuten aanrijtijden niet meer, aangezien ze vaak pas na ongeveer 8,5 minuut uitrukken van de kazerne. Dit is natuurlijk niet goed voor de service en veiligheid voor de bevolking en ook niet voor de moraal van de manschappen. Niks is zo vervelend om buiten je eigen schuld om te laat te komen bij een incident.

Tevens heeft de ambulancedienst moeite om hun aanrijtijden tot aan Millingen aan de Rijn te halen voor de spoedritten. Daardoor is de gemeenteraad gevraagd of we zouden willen nadenken over een haalbaarheidsonderzoek naar een andere locatie van de kazerne. Het liefst dan ergens in de polder, zodat Beek, Ubbergen, Ooij, Persingen en Leuth evenredig goed bediend kunnen worden.

Uiteraard is de VVD groot voorstander van dit onderzoek en ondersteunen we deze oproep van harte. Gelukkig waren we daar zeker niet de enige in. Alle aanwezige partijen (Lokaal!, PvdA, D66, GroenLinks en CDA) waren het eens met die conclusie. De eerste vergadering van de nieuwe gemeenteraad zal er een verzoek naar de raad komen om dit mogelijk te maken. Nu is het tijd om snel door te pakken en dit onderzoek te starten. Vervolgens een keuze te maken n.a.v. de uitkomsten van het onderzoek.