Motie VVD veiligheid kruising Cranenburgsestraat - Reestraat - Boersteeg (2)

Vanavond heeft de VVD een motie ingediend over de verkeersveiligheid van de kruising Cranenburgsestraat - Reestraat - Boersteeg in Groesbeek. De motie is met een overweldigende meerderheid aangenomen. Deze motie was ook al ingediend in december 2021. De motie zal niet letterlijk uitgevoerd worden, maar wel de gedachte van de motie. Heel erg fijn dat de overige partijen daar mee ingestemd hebben.

In december werd de motie aangehouden, omdat de wethouder graag eerst naar de mogelijkheden en onmogelijkheden wilde kijken. We hebben als VVD toen een onbevredigend antwoord gekregen van de wethouder, waardoor we ons genoodzaakt voelde om de motie alsnog in te dienen. Gelukkig is deze nu dus alsnog aangenomen en kunnen we aan de gang met verkeersveiliger van de kruising.

Punt 1 en 2 van de motie zijn aangepast tot verkeerskundige maatregelen t.b.v. de verkeersveiligheid van de hoek rondom de kruising Boersteeg Cranenburgsestraat Reestraat. Dit betreft dus ook de ontsluiting van de nieuwe woonwijk de Heikant.

Hieronder de oorspronkelijke motie, zoals we die ingediend hebben op 10 februari 2022:

De raad van de gemeente Berg en Dal, in vergadering bijeen, Overwegende dat:

• Er op de kruising Boersteeg Cranenburgsestraat Reestraat geregeld ongelukken plaatsvinden. Vaak blijft het bij blikschade, schade aan het straatmeubilair (plattegrond fiets-netwerk en lantaarnpaal.) Ook belanden er geregeld auto’s in het naastgelegen weiland en recentelijk is zelfs de waterleiding gesprongen door een auto die in de sloot terecht was gekomen;
  • Op dinsdag 19 oktober was het weer raak. Twee auto’s die op elkaar gebotst waren en samen in de sloot waren beland. Gelukkig zijn beide bestuurders met de schrik vrij gekomen;
  • Het is niet de vraag of er een keer een tragisch ongeval plaatsvindt maar wanneer het plaats vindt;
  • Tevens verdiend de kruising Marterstraat Reestraat ook aandacht. Het betreft een kruising binnen de bebouwde kom die slecht verlicht is.

verzoekt het college:

1. De bebouwde kom te verleggen tot over de kruising en de borden te plaatsen op de Boersteeg, Cranenburgsestraat richting Duitsland en een derde na de kruising Cranenburgsestraat Veldzicht.
  2. De kruising Boersteeg Cranenburgsestraat Reestraat zodanig aan te passen dat het past binnen een 30km zone.
  3. De kruising Marterstraat Reestraat te voorzien van een lantaarnpaal.

En gaat over tot de orde van de dag.