Laatste raadsvergadering voor verkiezingen

Op 10 februari staat de laatste raadsvergadering voor de verkiezingen op het programma. Een drukke agenda met voorlopig 29 agendapunten. Het loopt uiteen van een coördinatieregeling voor zonneparken tot en met het actualiseren van de subsidieverordering voor het erfgoed van onze gemeente.

Vele onderwerpen dus die de revue passeren. Een aantal zijn al behandeld bij een zogenoemde carrousselvergadering op 27 januari jl. Wat daar met name opviel was de soms felle manier van debatteren onderling. De campagne is echt begonnen. Hieronder een korte greep uit de behandelde onderwerpen.

De discussienota over de Ooijse Bandijk stond op het programma en de VVD kan daar goed leven met een integrale afweging die nog gemaakt moet worden. Het is te makkelijk om te zeggen dat de maximale snelheid op dijk naar 30 km/h verlaagd moet worden. Handhaving is nu al bijna niet te doen, dat zal niet anders worden en de weg is absoluut niet ingericht voor een 30 km-zone. Hier moet dus een integraal plan gemaakt worden, zodat de overlast beperkt wordt en de weg open blijft voor het toerisme en recreatie.

Over het voorstel voor het participatieplan ronde plas Biesterveld (luxe vakantiepark) kan op onze steun rekenen. Deze sector is enorm belangrijk voor Berg en Dal en ook in de polder kan dit nog sterk verbeteren.

Als 3e onderwerp stond een technisch stuk over de invoering van de omgevingswet op de agenda. Vanuit collega partijen werd de suggestie gedaan om meer te kijken naar eventuele extra mogelijkheden voor de gemeenteraad om ja of nee te zeggen tegen ruimtelijke ontwikkelingen na de invoering van de omgevingswet. Daar zal een amendement voor komen dat we met belangstelling lezen, want de VVD ziet ook wel wat in iets meer regie bij de raad en iets minder bij het college.

Als laatste onderwerp stond de bouw van 26 sociale huurappartementen in Millingen aan de RIjn op de agenda. De zogenoemde herontwikkeling fase 3 schoollocatie. Grootste punt is hier dat er in de zomer van 2021 een amendement op een eerder plan is aangenomen door de gemeenteraad (19 tegen 4 stemmen), waarin eigenlijk wordt opgeroepen om een kleine wijziging van het bouwplan. Op die manier zijn de bewoners die wonen aan de bouwplek gegarandeerd van hun privacy. Hiervoor zijn zelfs nog diverse raadsleden, de wethouder, ambtenaar en Waardwonen gaan kijken op de locatie. Hier is de wens van de gemeenteraad over de wijziging nogmaals besproken en bevestigd.

Helaas is op dat vlak niets met het amendement gedaan en dat stemt teleurstellend. Een amendement is een krachtig middel van de raad en daar moet een college zich aan houden. Dat zij zich niet houdt aan de geest van het amendement, maar aan de letter, siert het college hier niet. Veel partijen zijn hier dan ook ontstemt over en de kans bestaat dat hierdoor het plan geen meerderheid haalt. Daardoor zullen veel mensen die wachten op een sociale woning, nog langer moeten wachten. De VVD is altijd voor een goed plan, maar dit plan heeft 1 groot onderdeel dat voor ons niet kan en dat is het bouwplan wat er nu ligt. Als het plan niet alsnog wordt aangepast zullen wij, helaas, tegen het hele plan moeten stemmen. Dit kan zorgen voor onnodige vertraging, omdat de wethouder, Waardwonen en de ambtenaar te eigenwijs lijken te zijn om het amendement uit te voeren. Misschien draait men tot 10 februari nog bij, als VVD hopen we het in ieder geval. Woningbouw is altijd 1 van de belangrijkste punten geweest voor de VVD.