Horecabeleid buitengbied Berg en Dal

Op 23 december 2021 stond in de Gelderlander een stuk over een aangepast horecabeleid buiten gebied. Op 21 januari 2021 hebben we als raadsfracties al een uitspraak over gedaan, die eigenlijk haaks staat op het beleid dat in Gelderlander is aangegeven. Onder andere de gevraagde inventarisatie van de activiteiten in het buitengebied ontbreekt nog altijd. Na het artikel is er gelukkig snel gehandeld door de wethouder, maar nog lang niet naar volle tevredenheid van de ondernemers in het buitengebied en de horeca binnen de bebouwde kom. Daarom heeft de VVD ook vragen gesteld aan het college over het proeces en de inhoud van het stuk. De vragen kunt u hieronder lezen. Uiteraard zullen we de antwoorden ook delen, zodra we die binnen hebben.

Vragen:

1. Kunt u aangeven waarom er niet eerder met de ondernemers uit het buitengebied is gesproken?

2. Bent u met de ondernemers, en de VVD, eens dat de gevolgen van het beleid eerst goed in kaart gebrachten moeten worden?

3. Is er reeds een onafhankelijke inventarisatie gemaakt van alle bestaande nevenactiviteiten, waar de carrousel unaniem om gevraagd heeft? Zo ja, mogen wij die reeds ontvangen, zo nee, waarom niet en waarom wilde u dan toch het beleid in gemeenteraad laten behandelen?

4. Kunt u aangeven waarom raadsleden door burgers en de krant geïnformeerd moeten worden over beleid, in plaats van via u als college?

5. In de notulen van het college kan de VVD niks terugvinden over de behandeling van het stuk dat naar de raad zou komen in februari. Kunt u aangeven of er een gewijzigde versie van het beleid is behandeld in het college n.a.v. de vele opmerkingen in de carrousel van 21 januari 2021? Zo ja, wat was de uitkomst van die bespreking, zo niet waarom niet?

6. Bent u bereidt om het conceptbeleid volledig te herzien, als dat zorgt voor meer draagvlak bij de ondernemers van het buitengebied, de Koninklijke Horeca Nederland Berg en Dal en de STER?