Met de vorming van 1 afdeling VVD Rijk van
Nijmegen wordt gestreefd naar:
-
Implementatie
van de op 28 november 2015 door de VVD najaarsvergadering geaccordeerde
landelijke herstructurering van de partij;
-
Het
realiseren van een strategisch samenwerkingsverband van de bovengenoemde VVD
afdelingen, om te komen tot 1 sterk
liberaal lokaal VVD netwerk van de gemeenten binnen het Rijk van Nijmegen;
-
Streven
naar:
Professionalisering
Innovatieve keuzemogelijkheden voor kandidaat
bestuursleden
Ontlasten bestuurlijke druk en toename bestuurskracht
Krachtige uitstraling naar kiezers/leden
Creëren grotere betrokkenheid kiezers/leden bij
afdeling/partij
Ruimte voor werving nieuwe leden
Ruimte voor werving fondsen
Meer politieke kracht voor de VVD in de regio
Duidelijkere rolverdeling tussen bestuur en fracties
Het verbinden van alle liberaal denkenden en voelenden
in de regio
-
Met
het samengaan wordt uitdrukkelijk niet beoogd om vooruit te lopen op eventuele
gemeentelijke herindelingen.
-
Behoud van de
naam en eigen identiteit van de VVD in de gemeenten Berg en Dal, Beuningen,
Druten, Heumen, Mook Middelaar, Nijmegen, West Maas en Waal en Wijchen, hetgeen wordt gewaarborgd door:
1. in het bestuur van het lokale
netwerk Rijk van Nijmegen namens iedere gemeentelijke VVD fractie 1 vertegenwoordiger op te nemen als linking pin;
2. het oormerken van het huidige saldo van de ingebrachte
bankrekeningen en
de daaraan gekoppelde financiële middelen van de gemeentelijke VVD afdelingen voor eigen
verkiezingsgebruik in 2018; de ALV van het nieuwe lokale netwerk zal beslissen
over de bestemmingstoewijzing van nieuw verworven gelden en een financiële
verdeelsleutel naar rato vaststellen voor de financiële middelen welke door de
landelijke VVD ter beschikking worden gesteld o.b.v. de ledenaantallen;
3. het doen opstellen van gemeentelijke
kieslijsten en gemeentelijke VVD verkiezingsprogramma’s door een gemeentelijke commissie
van VVD
leden uit de desbetreffende gemeente en het voor deze gemeente
verantwoordelijke bestuurslid;
4. De bestuursfuncties zullen rouleren
volgens een vooraf opgesteld schema, evenals de vergaderlocaties van het
bestuur over de gemeenten Berg en Dal, Beuningen, Druten, Heumen, Mook Middelaar,
Nijmegen, West Maas en Waal en Wijchen.
Toekomstvisie
-
Vanaf 1
januari 2017 een breed zichtbaar en sterk liberaal platform zijn voor alle inwoners
van de overkoepelende VVD afdeling Rijk van Nijmegen;
-
Meer
politieke invloed en kracht voor de VVD in het Rijk van Nijmegen en daardoor
zetelwinst;
-
Een
krachtige
uitstraling naar alle VVD kiezers/leden in het Rijk van Nijmegen;
-
Een
toonaangevende liberale rol spelen voor alle kleine en grote ondernemers in het
Rijk van Nijmegen;
-
Creëren van
grotere betrokkenheid van leden, kiezers en liberaal denkenden binnen het lokaal
netwerk ‘VVD Rijk van Nijmegen’ door het jaarlijks organiseren van lokale themabijeenkomsten;
-
Meer ruimte voor
actieve en innovatieve werving van nieuwe leden en geïnteresseerden;
-
Meer
aandacht en mogelijkheden voor werving van fondsen;
-
Het instellen
van 1 nieuw bankrekening voor de algemene kosten van het lokale netwerk onder
controle van de ALV van het nieuwe netwerk;
-
Ontlasting
van de lokale bestuurlijke druk per gemeente en toename van de bestuurskracht
van het gezamenlijke zodat
er meer ruimte en slagkracht komt voor de gemeentelijke politieke VVD fracties;
-
Professionalisering
van het bestuursbeleid en het aanbieden van betere keuzemogelijkheden voor de
leden in lokale, regionale en landelijke partijfuncties;
-
Duidelijke
rolverdeling tussen het bestuur
van het lokale netwerk Rijk van Nijmegen en de individuele gemeentelijke VVD fracties;
-
Elk
bestuurslid afgevaardigd door een gemeente vormt samen met de fractie een gemeentelijke
commissie die mede wordt gesteund door bijv. oud-bestuursleden die minimaal ieder
kwartaal bijeenkomt om te borgen dat het bestuur van het platform goed
geïnformeerd is over wat speelt in de verschillende gemeenteraden.
- De voorbereiding van
de procedure kandidaatstelling gemeenteraad verloopt volgens de artikelen 48 t.m.
59 van hoofdstuk 11 uit de Statuten en Huishoudelijk Reglement VVD (2016) en is
als bijlage is opgenomen.
Governance (handelwijze bestuur,
gedragscode, toezicht)
De
verantwoordelijkheden, taken en bevoegdheden van de afdelingen, het bestuur en
de verhouding tot de fracties dienen nader uitgewerkt te worden met
inachtneming van de Statuten
en Huishoudelijk Reglement VVD (2016). Er dient een huishoudelijk reglement opgesteld te worden
met het streven dat het bestuur regelmatig vernieuwd aan de hand van een aan-
en aftreedschema.
Samenstelling bestuur
Per
1 januari 2017 treedt een bestuur aan van minimaal 7 personen, die in functie
moeten worden benoemd door de ledenvergadering van het lokale netwerk. Te
weten:
-
Voorzitter
-
Vicevoorzitter
-
Secretaris
-
Penningmeester
-
Algemeen
Bestuurslid Communicatie en Campagne
-
Algemeen
Bestuurslid Opleiding en Talentmanagement
Tevens wordt het bestuur aangevuld met
Algemene Bestuursleden zonder portefeuille. Vanuit elke deelnemende gemeente
zal tenminste één bestuurslid leveren. De voorzitter wordt gekozen ter
aanvulling op alle overige bestuursleden en vertegenwoordigt op geen moment de
eigen gemeente binnen het bestuur. Daarmee wordt de onafhankelijkheid van de
voorzitter gewaarborgd. Het bestuur maakt definitieve afspraken over de
bestuurlijke organisatie van het lokale netwerk, uiteraard in overeenstemming
met de statuten en het huishoudelijk reglementen van de VVD.
Commissies
Zo
lang er binnen het lokale netwerk sprake is van meerdere gemeenten, zal er per
gemeente een commissie gevormd worden, die bestaat uit tenminste 3 leden, onder
verantwoordelijkheid van één van de bestuursleden, die woonachtig is in de
desbetreffende gemeente. Van deze commissies, die binnen het lokale netwerk
geen formele status zullen hebben, kunnen ook leden van de gemeenteraadsfractie
deel uitmaken. Voor de vorming van de commissies zijn geen verkiezingen nodig
en het aantal leden dat deel uitmaakt van zo’n commissie is variabel.
De
commissies houden zich onder meer bezig met:
- Het adviseren van het bestuur ten aanzien
van lokale zaken.
- De voorbereiding van de
procedure kandidaatstelling gemeenteraad verloopt volgens de artikelen 48 t.m.
59 van hoofdstuk 11 uit de Statuten en Huishoudelijk Reglement VVD (2016) en is
als bijlage opgenomen.
- Het bepalen van de
doelen, waarvoor de middelen die per gemeente gereserveerd zullen worden ten
behoeve van de verkiezingen kunnen worden aangewend.
Financiën
a)
De
nieuwe penningmeester van het lokale netwerk gaat in samenwerking met het
algemeen secretariaat een nieuwe rekening openen ten behoeve van het lokale
netwerk. Na het
samenvoegen blijft er maar één lokaal netwerk en dus ook maar één
penningmeester over.
De oude
penningmeesters zullen dan hun cijfers over de periode van 1 januari tot de
datum van de officiële oprichting van het netwerk verwerken als een
jaarafsluiting.
b)
Een
kascommissie samengesteld uit leden van de verschillende afdelingen kan
vervolgens de cijfers controleren en ondertekenen. Zo zijn de afdelingen zeker
dat hun liquide middelen correct in het nieuwe netwerk worden verwerkt. De
nieuwe penningmeester zal de alles samenvoegen en de administratie overnemen.
c)
De
geldelijke middelen van de huidige afdelingen waarover zij beschikken blijven
ook na de datum van het samengaan als geoormerkte middelen beschikbaar voor de commissies
in de voormalige afdelingen. Het beheer over deze gelden berust bij het nieuwe
bestuur.
d)
De
huidige afdelingen brengen eenmalig ten behoeve van het bestuur van het nieuw
te vormen lokale netwerk een bedrag in ter grootte van het aantal leden per 1
april 2016 x € 5,00 voor de aanloopkosten ter voorbereiding van de
netwerkvorming.
e)
Giften
van leden of externen gaan naar de kas van het lokale netwerk, behalve wanneer
door de gever uitdrukkelijk bepaald is, dat de gift bestemd is ten behoeve van
uitgaven door de VVD-ledengroep van één van de gemeenten waar het lokale
netwerk actief is. In dat geval zal deze gift voor die commissie gereserveerd
worden en te allen tijde door de desbetreffende commissie gebruikt kunnen
worden (onder schriftelijke verantwoording naar het bestuur inzake de
besteding).