Het is zover. Het zonnepark komt er, HELAAS!

Op 22 mei stond dan de climax over het bestemmingsplan voor het grootschalige zonnepark op de agenda. Jaren vergaderen, vragen stellen, aanpassen, bijschaven, werkbezoeken, enzovoorts lagen hier aan ten grondslag. Een plan ontwikkelt door ZEBRA voor eigenaren Statkraft (Noors staatsbedrijf) en ABOwind (Duitse multinational) op de grond van diverse agrarische ondernemers tussen Millingen, Kekerdom en Leuth.

Eigenlijk een vergadering waarin de kaarten al geschud waren voorafgaand aan de vergadering. Kernachtig Groesbeek, GroenLinks, PvdA en D66 zijn voor, Lokaal!, CDA en VVD zijn tegen. Een stemverhouding van 15 voorstanders en 10 tegenstanders. De tegenstanders hebben vanavond er alles aan gedaan om toch nog beweging te krijgen in het plan zoals het nu gepresenteerd wordt. Van uitstel, vanwege nieuwe politieke verhoudingen in Den Haag en Gelderland, tot geen zonnepanelen boven de Eversberg. Alle plannen werden teniet gedaan door de meerderheid, zoals hierboven benoemd. Hieronder staat de spreektekst van de Berg en Dalse VVD integraal weergegeven, omdat het goed weergeeft wat het gevoel was en is bij dit voorstel:

U, de wethouder en onze collega's kennen inmiddels ons standpunt wel neem ik aan. Toch nog een korte uiteenzetting. 3 onderdelen om te toetsen. Natuurlijke inpassing in het landschap, opruimgarantie, bewonersparticipatie en in het algemeen gezien vind de Berg en Dalse VVD dat we de prachtige natuur, het uitzicht en de vergezichten in het landschap en voor onze lokale economie moeten koesteren. Dat is ons referentiekader in dit plan. En voor al die punten zijn voor- en nadelen te benoemen. Bijvoorbeeld bij de natuurlijke inpassing: Voor dit plan zou spreken dat er een samenwerking is met de VNC en die is veelbelovend. Daardoor komt het park uiteindelijk uit het zicht te liggen en zijn de hagen en dergelijke goed voor biodiversiteit en natuur. Tegen dit plan echter is dat een haag planten om een park heen nog geen inpassing is, eigenlijk is op daken dan veel beter. Immers je zet nu een scheidingswand voor een zonneveld. Het open karakter verdwijnt daarmee. En zo kunnen we nog wel doorgaan over de andere te toetsen onderdelen. Komt het eigenlijk weer neer op meer common sense, op het specifieke plan dat voor ligt. Een plan dat ooit als pilot begon, maar dat natuurlijk niet is. Een plan dat vanaf dag 1 een gigantische hoeveelheid weerstand heeft opgeroepen bij inwoners van onze gemeente. Een plan dat als voorbeeld zou kunnen gaan dienen voor hoe energie-opwekking en natuur samen zouden kunnen gaan. Een plan dat aan alle kant geprobeerd is bij te sturen, om het dragelijker te maken. Een plan dat de allergrootste ruimtelijke aanpassing is die we als gemeente en haar voorgangers ooit hebben gehad. Een plan dat na alle vragen die we als raad gesteld hebben nog niet duidelijker geworden is, of nou ja, misschien moet ik eerlijk zijn. De antwoorden waren niet de antwoorden die wij als VVD wilden zien en daarmee is het vooral een plan waarbij wij het gevoel hebben gehad tegen een bak aan muren opgelopen te zijn, zonder enige invloed. Immers er zijn meer voor- dan tegenstanders en wat zal je dan nog aanpassen.

Laat ik ook positief zijn voorzitter, maar dan met een persoonlijke noot en met name naar u, naar de wethouders en naar ons als raad. Immers zo'n plan, met zoveel gevoeligheid, met zoveel belangen en zoveel druk op een ieder kan er voor zorgen dat er snel op de persoon gespeeld wordt in plaats van op de bal. Wij hebben op de bal gespeeld als collectief, op een slip of the tongue na van ons allemaal wel een keer. En dat is een compliment waard denk ik.

Voorzitter, ik kom tot een slot. Het plan kan de Berg en Dalse VVD, in de huidige vorm, niet steunen, omdat wij niet het vertrouwen hebben dat dit het beste is voor onze gemeente en daarmee niet ons belang is om dit te steunen. Het is dan ook logisch dat wij zoveel amendementen mede ingediend hebben. Alles om het plan beter te maken, om het dragelijker te maken voor onze inwoners in de polder. Mochten de amendementen aangenomen worden, wordt het plan ook significant beter en dragelijker. Dank u wel.

Chopinstraat

Daarnaast is ook de Chopinstraat vanavond eindelijk vastgesteld. Een amendement van de oppositie kreeg nu een unanieme meerderheid en daarmee kon er ook voor het voorstel gestemd worden door, bijna, iedereen. Bijna, want de Berg en Dalse VVD vond het amendement niet vergaand genoeg en blijft er bij dat dit niet voldoende gaat helpen en dus stemden we tegen het voorstel.